Regatta! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Harry Wijnsma - WaarBenJij.nu Regatta! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Harry Wijnsma - WaarBenJij.nu

Regatta!

Blijf op de hoogte en volg Harry

10 Oktober 2015 | Bonaire, Kralendijk

Bondia,

Het is inmiddels schoolvakantie op Bonaire, heerlijk! Een weekje ontspannen en leuke dingen doen. Dit is ook wel even nodig aangezien de laatste weken toch wel erg inspannend waren. Regelmatig viel ik na schooltijd in slaap en moest ik de wekker zetten om niet ’s avonds een les Papiaments te missen. Heerlijk dus om nu even ‘rust’ te nemen.

Die rust is maar betrekkelijk omdat er veel te beleven valt op het eiland! Het is Regatta, wat betekent dat er op zee allemaal zeilwedstrijden en feestjes worden georganiseerd. Mijn Regatta vakantie begon lekker rustig op het strand bij Plaza, waar ik in gesprek kwam met twee Nederlandse toeristen. Een moeder en dochter uit Nederland kwamen hier genieten van het mooie Bonaire. Toen ik vroeg waar ze verbleven, kwam het verhaal dat ze een week in een huis van een kennis sliepen en dat de moeder daarna terugvloog naar Nederland. De dochter echter bleef nog een week en zocht nog een verblijfplaats. Ik gaf aan dat ik eventueel wel een slaapkamer vrij had en na een paar dagen contact houden gaf ze aan daar graag gebruik van te willen maken. Zo zit je ineens met een logé in huis, wat super gezellig is, maar ook best raar haha! Een week geleden hadden we elkaar nog nooit gezien of gesproken. Het voelt echter alsof we elkaar al jaren kennen en soms confronteren we elkaar er aan dat het toch best wel gek is eigenlijk..

Voordat ze bij mij introk had ik echter nog veel andere dingen op de planning. Zo was er de ‘Swim naar klein Bonaire’, die ik samen met Loes, m’n collega, heb gedaan. Samen met nog bijna 600 andere mensen hebben we zwemmend de oversteek gemaakt én terug. Na 1 uur en 6 minuten zwemmen hadden we een behoorlijk trots gevoel, want het was nog niet eens heel eenvoudig met de stroming en de golven. Een dag later besloten we een kayak-tocht door de Mangrove te doen. Het was af en toe meer klimmen en klauteren dan kayakken door de beboste omgeving, maar wel een hele gave ervaring!

De dag daarop ging ik eerst even kijken op het kitestrand. Ik wacht nog steeds op mijn eigen kitesurf-set uit Nederland die er hopelijk, net als mijn auto, binnen twee weken is. Dat het zolang duurt voordat m’n auto er is begint nu wel echt frustrerend te worden. Fietsen is hier bijna niet te doen, maar ik doe het nu al 7 weken! Gelukkig kon ik om bij het kitestrand te komen meerijden met Marieke en haar moeder, aangezien Marieke lessen ging volgen. Ik was nog niet van plan om nu al te starten met lessen, maar de verleiding was toch te groot toen ik daar een ochtendje rondliep. Inmiddels heb ik een keer een ochtend les gehad en dit ging verassend goed! Voor mij was het alweer drie jaren geleden dat ik voor het laatst aan het kitesurfen ben geweest. Ik verbaasde mijzelf toen ik eigenlijk meteen zonder instructie op het board stond en 5 minuten kon blijven varen, echt super vet! Kiten kan hier perfect en de komende twee jaar zal ik dit nog heel vaak gaan doen!
Donderdag kwam Marieke haar koffer droppen en begon het ‘samenleven’ met een toerist. Een voordeel hiervan is dat zij in korte tijd graag zoveel mogelijk wil doen. Op deze manier is er ineens ook verassend veel actie gekomen in mijn Regatta-vakantie. Donderdag hebben we het Regatta-feest samen bezocht en vooral erg genoten van de Bonairiaanse drankjes en cocktails, hè Marieke? Vrijdag gingen we, nog een klein beetje brak, naar het Washingon Slagbaai National park. Hier rijd je met je eigen auto een 35 km lange tocht langs allemaal ‘park highligts’ Gelukkig kon Marieke gebruik maken van een auto met 4-wiel-aandrijving van een kennis, want dit was hier ook zeker nodig! Na bijna 5 uur waren we door het hele park en hebben we supermooie natuur gezien! Metershoge golven, nieuwsgierige leguanen en hele lieve ezeltjes. Daarnaast hebben we daar gesnorkeld en heb ik me gewaagd aan het springen van een cliff in zee.
Inmiddels is het zaterdagochtend en volg ik Broeksterboys –zuidhorn via de radio. Vanmiddag gaan we weer kitesurfen en vanavond gaan we naar Kensington, die hier op het strand komt spelen! Al met al weer een hele leuke dag in het vooruitzicht! Morgen nog 1 dagje Regatta-vakantie en dan maandag weer aan het werk.. Dinsdag zit de vakantie er voor Marieke weer op en dan zal het weer een stukje rustiger in huis worden. Misschien dat ik haar in de komende drie dagen nog kan ompraten om hier in de horeca te gaan werken i.p.v. in Nederland. Het is toch wel jammer dat iemand na twee weken weer weggaat als het goed klikt.. Gelukkig komt de volgende logé over een dikke maand! Dan komt Albert een weekje langs..

AYO!

  • 10 Oktober 2015 - 16:56

    Ina:

    Leuk Harry. En drie puntjes voor BB vanmiddag.

  • 10 Oktober 2015 - 19:27

    Mark:

    Mooi verhaal weer harry

  • 10 Oktober 2015 - 19:29

    De Koolstraatjes:

    He levensgenieter.....super fijn om je prachtige verslagen van je ervaringen te lezen! En fijn om te horen dat het je goed gaat en inmiddels voor even een huisgenote hebt....heeft je geleerd hoe de wasmachine werkt heb ik vanmiddag van je moeder gehoord.....praktisch gezelschap dus! Gaaf hoor al die feestelijkheden deze week en goed om te horen dat je het kiten dus niet verleerd bent hoeveel lessen moet je trouwens gaan volgen? Voor ons vandaag een volle voetbaldag begonnen in Hallum met D3 helaas verloren en daarna 12 uur het 2de gewonnen na een doelpunt van onze Jorrit na een mooie voorzet van....geen idee stond met je moeder te praten hahaha....ook een rode kaart voor de tegenstander die schopte nm onze Jorrit na en die viel natuurlijk theatraal neer......hoorde dat je voor de radio meeluisterde en indd het eerste gaat met winst het weekend in leuk cadootje voor Abe en Erik die vandaag jarig zijn. Jullie veel plezier bij Kensington maar mooi mee bleren en swingen en tropische drankjes drinken.....geniet ervan en oant sjen gr de Koolstraatjes
Harry

Per 25 augustus op Bonaire om daar aan de slag te gaan als leerkracht op de basisschool Kolegio Papa Cornes. Ik heb daar een contract voor 2 jaar, dus als het goed is blijft deze blog nog wel even actueel ;)

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 17927

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 30 November -0001

Werken op Bonaire

Landen bezocht: