Bèk na Boneiru - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Harry Wijnsma - WaarBenJij.nu Bèk na Boneiru - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Harry Wijnsma - WaarBenJij.nu

Bèk na Boneiru

Blijf op de hoogte en volg Harry

19 Januari 2016 | Bonaire, Kralendijk

Terug op Bonaire!

Wat was de vakantie in Nederland doorbrengen heerlijk. Iedereen thuis weer zien inclusief de honden, veel tijd met vrienden doorbrengen, voetbaltoernooitjes, feestjes en nog meer tijd met vrienden doorbrengen: Heerlijk! Toch vond ik het niet heel moeilijk om weer naar Bonaire te gaan. Op Schiphol kwam ik de eerste bekenden al tegen en zo vloog ik in goed gezelschap weer naar Bonaire. In de gate ontstond al een kleine reünie en werden de vakantieverhalen uitgewisseld. Ik vloog 2 januari terug, één dag voor mijn verjaardag. Jammer dat ik deze niet in Nederland heb kunnen vieren, maar aangezien ik 4 januari weer moest starten met lesgeven en ik niet mijn verjaardag de hele dag in het vliegtuig wilde doorbrengen, was dit de beste optie..

Ik kwam ’s avonds op Bonaire aan en nam samen met een bekende een taxi naar huis. Aangekomen bij mijn huis zaten alle buren, inclusief een nieuwe buurvrouw, gezellig buiten biertjes te drinken. Het was dan ook 5 biertjes later voordat mijn voordeur daadwerkelijk openging en ik mijn koffer binnen ging zetten.

De volgende dag was ik jarig en dit werd geheel onverwachts een supergezellige verjaardag! Waar ik ’s ochtends nog geen plannen had, zat ik iets later op de ochtend bij Spice, een beachclub, om gezellig een cocktail op m’n verjaardag te drinken. De dag vervolgde zich op een surfplank en werd geëindigd met een etentje. Met Simone, Jeroen, Lotte en Marie (die een dag later jarig was) hebben we heerlijk gegeten en gedronken bij La Cantina.

Inmiddels zitten er alweer twee dikke werkweken op. De eerste dag kreeg ik veel brasa’s van de kinderen, die me blijkbaar toch wel hadden gemist. Ik heb met mijn klas m’n verjaardag gevierd en er is er met 400 kinderen (de hele school) op het plein voor me gezongen; echt bizar, maar erg leuk! In het lesgeven is niet veel verandert. Af en toe gaat het best goed, maar vaak blijf ik het toch vooral lastig vinden om iets goed aan de kinderen uit te leggen. In makkelijk Nederlands en basis Papiaments probeer ik ze iets duidelijk te maken, maar soms wordt de boodschap helemaal niet begrepen. Het is soms frustrerend, maar meer dan mijn best kan ik niet doen. Gelukkig is het vaak niet de hele dag een worsteling en gaat het grootste gedeelte van de dag best oké. Daarnaast ben ik heel blij met een klassenassistent die af en toe even heerlijk in het Papiaments tegen/met de kinderen kan babbelen.
Van dit Papiaments ga ik steeds meer verstaan. Samen met twee collega’s heb ik de basiscursus Papiaments afgesloten en hiervoor kregen we begin januari een certificaat. Zelf wil ik graag verder met een cursus, dus hier ben ik dan ook een beetje naar aan het kijken. Geheel toevallig kwam ik aan de praat met een vrouw bij het verhuisbedrijf. Afgelopen week kreeg ik van die vrouw een berichtje dat ze graag met lessen Papiaments wilde gaan beginnen en een pilot met mij wilde gaan draaien. Op deze manier krijg ik twee keer kosteloos les en gaat ze kijken of haar beoogde manier van lesgeven iets is voor op Bonaire. Bedoeling is om Papiaments aan te leren door het gewoon te gaan gebruiken in de praktijk. De lessen zijn dan ook niet in een schoolgebouw of thuis, maar echt in een winkel, restaurant etc. In Amsterdam schijnt het een succes te zijn, ik ben heel benieuwd.

(KOFFIEPAUZE!)

Terug naar dat verhuisbedrijf. Ik was daar natuurlijk niet zonder reden. In de twee weken die ik in Nederland doorbracht, kreeg ik een mail van het verhuisbericht op Bonaire dat mijn spullen ein-de-lijk op Bonaire waren! Ik wilde dan ook zo snel mogelijk een afspraak voor de levering. Uiteindelijk zijn de spullen binnen drie dagen geleverd en zo heb ik na een dikke 5 maanden eindelijk al mijn kleren, mijn kiteset, mijn auto etc. uit Nederland. Daarnaast heb ik te horen gekregen dat ik een onkostenvergoeding ga ontvangen en zo is het hele verhuisgebeuren uiteindelijk toch goed afgelopen. Alhoewel.. Mijn auto.. hij reed niet meer!

Opzich niet raar dat mijn auto na 5 maanden opstartproblemen had. Echter, Na het starten met startkabels en een flink rondje te hebben gereden, startte hij daarna weer niet. Gelukkig had ik in oktober Marieke leren kennen en haar vader was in december nog aan het werk bij een automonteur op Bonaire. Via Marieke kwam ik dus bij deze monteur terecht. Hoe toevallig; Deze monteur bleek zelf uit Munein te komen. Voor de niet-Friezen: dat is nog geen 7 km van de plaats waar ik 25 jaar heb gewoond. Het gesprek ging dan ook verder in het Fries. Met deze monteur ben ik het halve eiland overgegaan om een goeie nieuwe accu te vinden voor mijn auto. Op een eiland moet je maar net geluk hebben dat het type die jij nodig hebt, ook echt op het eiland aanwezig is. Gelukkig bleek hij er te zijn en zo rijdt mijn auto weer als nieuw!

Nog wachtende op mijn kentekenplaten van Bonaire heb ik toch al een aantal ritjes gemaakt met de auto. De leukste was zonder twijfel de rondrit met het jongens-basketbalteam van onze school. Op 11 januari hadden we de halve finale van het kampioenschap van Bonaire (28-7 winst) en op 13 januari was de grote finale. Spelend in het neongeel kregen we veel steun van collega’s die ook in grote getale aanwezig waren op de tribune. Ook zij waren knalgeel uitgedost! Ook veel kinderen van de school waren aanwezig om de jongens te supporten. Met gele balonnen, gele vlaggetjes werd er echt een feestje gebouwd op de tribune. En feesten kunnen ze op Bonaire wel! Het werd geen spannende finale en uiteindelijk werden we met overtuigende cijfers kampioen van Bonaire! Wat volgde was een grote vreugde uitbarsting en een rondrit door Kralendijk. Met een grote stoet toeterende auto’s, waarbij de spelers bovenop een pick up stonden of uit het raam hingen gingen we langs de drukke boulevard (er lagen twee cruiseschepen) en door de Kaya Grandi, de winkelstraat van Bonaire. Dit was echt een hele leuke ervaring! Twee dagen later volgde de prijsuitreiking en mochten we de grote beker in ontvangst nemen. Daarnaast kreeg een speler van ons een extra onderscheiding, door gekozen te worden als beste speler van de competitie. Als kers op de taart mogen we als kampioen van Bonaire in maart een lang weekend naar Curacao om het daar op te nemen tegen de andere eilanden: Aruba, Curacao en Sint Maarten! Ik heb er nu al zin in!

Deze week start de voetbalcompetitie voor de meiden, waar we ook al druk voor in training waren. Hier mag de kampioen van Bonaire, naar Aruba.. óf de kampioenen van de andere eilanden komen hier, dit is mij nog niet geheel duidelijk. Zelf kies ik voor optie 1.. ahwell.. eerst maar eens zorgen dat we überhaupt kampioen gaan worden..

(KOFFIE TWEE)

De vlucht met de jongens naar Curacao zal op 10 maart zijn. Helaas is dit net in de periode dat mijn ouder op het eiland zijn. Zij komen van 1 tot 11 maart. Ik kijk er nu al naar uit om eindelijk te laten zien hoe mooi Bonaire is. Het is een gek idee dat ik ze niet weer uit kan zwaaien op hun terugreis naar Nederland omdat ik dan op Curacao zit, maar die ene dag kunnen ze vast heel goed zelf overleven hier. Daarnaast hebben ze die periode gezelschap van Marieke, die ook heeft besloten om vanaf eind februari op Bonaire te komen wonen en werken. YAY! Hopi gezellig! Zij gaat, net als in oktober, bij mij intrekken en gaat vanaf hier een eigen appartement zoeken. Zo zal er voorlopig een einde komen aan het ‘alleen’ zijn in huis. Al heb ik me niet vaak echt alleen gevoeld omdat de band met de buren gelukkig erg goed is.

Voordat Marieke komt, krijg ik echter ook nog bezoek. Geheel onverwachts maar erg leuk! Dieuwke een oud studiegenoot en collega bij de zwemschool in Groningen en bij 123jump komt vanaf volgende week hier twee weken vakantie vieren. Anderhalf jaar terug mocht Dieuwke als eerste persoon voor 123Jump naar China en na aandringen van mij, mocht ik met haar mee om daar zwemles te geven. Nu zij op zoek was naar een vakantie om de studiestress te vergeten, zei ze met een knipoog dat ik haar nog een reisje verschuldigd was. Op voorwaarde dat ze haar eigen ticket betaalde, ofcourse, heb ik haar een logeerbed aangeboden en zo staan we straks weer helemaal quite!

Al met al staat er een drukke periode voor de boeg, maar veel om naar uit te kijken. Bezoek is altijd leuk! Ben benieuwd wie de volgende is die gaat boeken ;) Hint.

Over bezoek gesproken: Een dik uur geleden, op moment van schrijven 20:00 uur Bonairiaanse tijd, kreeg ik ineens heel onverwachts bezoek. Terwijl ik rustig in mijn huis zat stapten er ineens 3 personen mijn huis binnen.. Muchanan Chikitu! Het bleek een jongetje uit mijn klas te zijn samen met zijn twee zussen. Zijn‘grote’ zus had toevallig gezien waar ik woonde, aangezien zij als dochter van een automonteur bij de buren langs was geweest. Met z’n drieën stapten ze zonder aarzeling mijn huis binnen. De deur stond tenslotte ook open.. ;p. De tante van de kinderen blijkt mijn overbuurvrouw te zijn dus zal ik ongetwijfeld vaker bezoek kunnen verwachten van nieuwsgierige kinderen.. Na een kort praatje werden de kinderen geroepen omdat ze naar huis moesten. Hopelijk worden ze ook snel in bed gelegd zodat ik morgen geen slapende kinderen in mijn klas heb. Want ja, dat komt weleens voor en dat ligt, vastgesteld naar uitgebreide observatie en kritische zelfreflectie ;), niet aan mijn lessen.

Ook ik ga stoppen, anders staat er morgen een slapende meester voor de klas. Sterkte met de kou, sneeuw, ijzel in Nederland. Ook ik trek nu een vest aan, wat ik eigenlijk wel erg lekker vind. Het is tenslotte ’s avonds een paar graden onder de 30 ;)

AYO!

  • 19 Januari 2016 - 09:45

    Theo En Wieke:

    Leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven Harry, zo te lezen vermaak je je prima!

  • 19 Januari 2016 - 10:59

    Nynke:

    Prachtig al die belevenissen Harry!! Erg leuk om te lezen!..met een enige jaloerse blik dan ;) (pfff..slipperweer)
    Lekker doorgenieten op t paradijs :D

  • 19 Januari 2016 - 17:02

    Titie:

    Hoi Harry,

    Wat is het leuk om jouw verhalen te lezen. Zie het dan al helemaal voor me. Heel veel succes met lesgeven !
Harry

Per 25 augustus op Bonaire om daar aan de slag te gaan als leerkracht op de basisschool Kolegio Papa Cornes. Ik heb daar een contract voor 2 jaar, dus als het goed is blijft deze blog nog wel even actueel ;)

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 713
Totaal aantal bezoekers 17891

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 30 November -0001

Werken op Bonaire

Landen bezocht: