Luna di fiesta - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Harry Wijnsma - WaarBenJij.nu Luna di fiesta - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Harry Wijnsma - WaarBenJij.nu

Luna di fiesta

Blijf op de hoogte en volg Harry

06 December 2015 | Bonaire, Kralendijk

Bon dia. Alweer een tijdje geleden dat ik via een blog van me heb laten horen. Dat betekent zeker niet dat er niks is gebeurd hier, integendeel. Zo heeft de ‘fantastische’ auto uit de vorige blog heeft me op een middag in de middle of nowhere in de steek gelaten. Gelukkig kwam er vrij snel een auto aan met behulpzame mensen; Auto in de berm duwen, eigenaar bellen, naar garage slepen en het probleem was binnen een paar dagen weer opgelost. De laatste twee weken rij ik echter niet meer in de auto omdat de eigenaar hem kon verhuren voor een leuk zakcentje. Vanaf dat moment huur ik een scooter en ondanks de kosten die dat met zich meebrengt, bevalt een scooter wel erg goed!

Het leven in Bonaire begint behoorlijk te wennen. Ik ben zelfs zo gewend, dat ik een half uur te laat bij de kapper kwam. Zelfs voor Bonairianen was dat iets te laat, waardoor ik een nieuwe afspraak moest maken. Normaal ben ík het echter die vaak sta te wachten. Ik voelde me een tijdje niet heel fit en was van plan om even snel langs de dokter te gaan. Dat ‘snel even langs gaan’ zat er niet in, ik heb er drie uur (!) moeten wachten. Dit is eigenlijk ook gelijk het enige minpuntje aan Bonaire die ik kan bedenken. Alles komt te laat of duurt vreselijk lang. Zo wacht ik ook nog steeds op mijn container + auto vanuit Nederland. Die dobbert nu al vier maanden ergens op zee. De eerste keer werd gezegd dat hij er eind september zou zijn... het is nu december... Nu hoop ik maar dat het er voor de kerst nog is.

Genoeg negativisme, het leven is hier verder echt genieten! Met collega’s hebben we meegedaan aan de colorwalk van Bonaire. Een fantastisch feest op de vroege ochtend met veel muziek, dans en vooral veel kleur! Daarnaast is sinterklaas ook op Bonaire aangekomen wat ook gepaard ging met een hoop vrolijke muziek en dans. De viering op school was echt een fantastische ervaring! Inmiddels hangt ook de kerstversiering in de palmbomen, dus Bonaire is ook klaar voor kerst. Feestvieren kunnen ze hier zeker!

De afgelopen week heb ik ook genoeg feest gevierd. Het eerste bezoek uit Nederland kwam langs in de persoon van Albert. In één week hebben we een goede poging gedaan om Bonaire te beleven: snorkelen, alle hotspots bezoeken, en veel feestjes opgezocht. Die feestjes in de avond vierde ik echter wel met de handrem erop aangezien ik elke ochtend wel weer gewoon vroeg moest werken. Dit was erg slopend en nadat Albert weg was moest ik dan ook echt wel even bijslapen, maar het was het zeker waard! Who’s next? ;)

Iets wat ook op de planning stond toen Albert er was, maar wat niet door kon gaan ivm de eerste echte regendag hier, was het huren van een boot. Met een groep zouden we een boot huren en gaan wakeboarden. Dat dit niet kon toen Albert er was, was erg jammer. Nu hebben we het een week later gedaan en het was wel echt heel leuk! Met zes personen hebben we een hele ochtend op zee gevaren met een wakeboard en waterskie’s aan board. Uiteindelijk hebben we alleen het wakeboard getest en dit ging iedereen vrij aardig af! Aangezien het huren van een boot hier met een groep nagenoeg niks kost, gaan we dit zeker vaker doen!

Oja: werk. Ik werk hier ook gewoon. Elke werkdag voelt nog steeds als een enorme uitdaging. Ondanks dat de kinderen echt schatjes zijn, zijn ze erg druk en krijg ik ze nagenoeg niet stil. Dit heeft zeker niet alleen met de kinderen te maken want ze kunnen het wel als een ander voor de klas komt. Ik vind het vooral lastig dat je de kinderen door het taalverschil niet altijd goed kunt aanspreken of toespreken met de woorden die je eigenlijk wilt zeggen. Het gaat echter wel steeds iets beter. Mijn woordenschat Papiaments groeit elke dag, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het lesgeven straks constant op een beter niveau zal blijven. Naast het leren door het Papiaments wat ik de hele dag van de kinderen hoor, heb ik inmiddels ook de basiscursus Papiaments afgerond. Ik probeer het Papiaments regelmatig te gebruiken in winkels, restaurants en uiteraard op school. Dit gaat vrij goed! Kleine gesprekjes met ouders, appen met collega’s, het gaat regelmatig in het Papiaments. Met de kinderen gebruik ik de hele dag Papiamentse woorden en zinnen tussen het Nederlands door, al is het eigenlijk de bedoeling dat zij juist het Nederlands gaan leren gebruiken. Als je kinderen zinnen ziet maken met de geleerde Nederlandse woorden, geeft dat wel veel voldoening! ‘meneer, mag ik bewaren mijn huiswerk in tas?’ (bedoeling: meneer mag ik mijn huiswerk in mijn tas doen?) is hier een voorbeeld van. Als kinderen dit uit zichzelf zo gaan proberen, is dat erg leuk en op die momenten ben ik de zweetdruppels van de rest van de ochtend weer helemaal vergeten.

Nog twee drukke weekjes met rapporten en kerst en daarna lekker twee weken vakantie. Het klinkt gek, maar ik ga op vakantie naar Nederland! Tussen 19 december en 2 januari weer gezellig familie en vrienden zien. Enige punt waar ik erg tegenop kijk is het weer. Ik heb het hier al koud als de airco op 26 graden staat. Ik was met Albert ’s avonds naar naar de openluchtbioscoop en ik had een vest en lange broek aan terwijl hij in korte broek en t-shirt naast me zat.. Ah well.. Nos ta bai wak.. we gaan het zien! Ik heb er in elk geval zin in om iedereen weer te zien! Tot over twee weekjes!

Ps. Mem, lees mien winterjas mar vast klear! 



  • 06 December 2015 - 10:28

    Tjalling Elzinga:

    mooi verslag weer ga je goed

  • 06 December 2015 - 14:06

    Janneke Vellema:

    Leuk om je reisverslag weer eens even te lezen.
    Nog even genieten daar en dan maar even naar de kou.
    Alvast een goede reis en een fijne tijd hier in het koude Nederland!


  • 11 December 2015 - 11:55

    Klaas En Ytje:

    Hallo Harry
    Leuk om even wat van je te lezen en te horen dat het goed met je gaat en dat je het erg naar je zin hebt.
    Een heel andere cultuur een hele belevenis.
    Wij horen er vast nog wel eens iets van als je weer terug bent.
    Een goede reis naar Fryslan!
    Hartelijke groeten ome Klaas en tante Ytje
Harry

Per 25 augustus op Bonaire om daar aan de slag te gaan als leerkracht op de basisschool Kolegio Papa Cornes. Ik heb daar een contract voor 2 jaar, dus als het goed is blijft deze blog nog wel even actueel ;)

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 17890

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 30 November -0001

Werken op Bonaire

Landen bezocht: